facebook
linkedin

Zgodna z prawem sprzedaż przez Internet – elementarz dla przedsiębiorcy Zgodna z prawem sprzedaż przez Internet – elementarz dla przedsiębiorcy

Na przestrzeni ostatnich dwóch lat życie wielu z nas w sposób naturalny przeniosło się do Internetu. Również przedsiębiorcy szturmem ruszyli do Internetu, tworząc swoje sklepy on-line

Dlatego w tym artykule skupie się na e-commerce i omówię główne zagadnienia, które warto wziąć pod uwagę najlepiej zanim jeszcze podejmiesz się sprzedaży w Internecie – na przykład, jak sprzedawać w sieci legalnie i co zrobić, żeby sklep online sprawnie działał, podczas gdy Ty śpisz spokojnie. Jeśli Twój sklep już funkcjonuje, potraktuj ten wpis jako listę kontrolną i upewnij się, że wszystkie te zagadnienia są Ci znane, a jeśli dostrzeżesz coś nowego, skorzystaj i zaktualizuj swoje działania – na to nigdy nie jest za późno!

Forma prawna prowadzenia sklepu internetowego

Jeżeli jesteś osobą, która dopiero zamierza otworzyć swój sklep Internetowy zastanawiasz się pewnie czy musisz od razu zarejestrować swoją firmę w CEIDG lub zakładać spółkę oraz nad tym czy forma prawna, którą wybierzesz będzie odpowiednia. Poniżej znajdziesz odpowiedź na nurtują Cię pytania.

Działalność nierejestrowana

Otóż nie zawsze musisz rejestrować od razu swoją działalność. Możesz na samym początku, jeśli nie masz pewności czy będzie popyt na Twoje usługi lub produkty zacząć od działalności nierejestrowanej.  Kiedyś dużą popularnością cieszyły się inkubatory przedsiębiorczości za pośrednictwem, których przedsiębiorca mógł rozwijać swoją firmę pod czujnym okiem doradców a następnie dopiero wprowadzić ją na rynek. Dzisiaj dość popularną forą przetestowania swojego biznesu jest właśnie działalność nierejestrowana.

Poza przetestowaniem swojego pomysłu daje ona możliwość optymalizacji obowiązków podatkowych i składkowych. Ale… (tak zawsze jest jakieś „ale” ) musisz pamiętać o obowiązkach takich jak granica w zarobkach. Chodzi o to, że wybierając tę formę prowadzenia działalności nie możesz przekroczyć kwoty uprawniającej do prowadzenia działalności gospodarczej i zwalniającej Ciebie z opłacania składek ZUS. Kwota ustalona na rok 2021 stanowi połowę minimalnego wynagrodzenia zatem jest to kwota 1.400 zł.  Po przekroczeniu limitu przychodów masz 7 dni na zarejestrowanie firmy.

W momencie przekroczenia limitu Twoja działalność nierejestrowana automatycznie staje się działalnością gospodarczą. Nawet jeśli nie złożysz wniosku, to według prawa masz już obowiązki wynikające z prowadzenia działalności gospodarczej. Co to oznacza? Że na przykład musisz się zgłosić do ZUS. 

Jednoosobowa działalność gospodarcza

 Zaraz obok spółki z ograniczoną odpowiedzialnością najpopularniejsza forma prawna prowadzenia swojego biznesu. Obwarowana wieloma obowiązkami. Podstawowe z nich to przede wszystkim odprowadzenie składek ZUS, ewidencjonowanie przychodów oraz wybór formy opodatkowania. Jeśli zdecydujesz się na tę formę prowadzenia biznesu to istotne dla Ciebie jest to, że od stycznia 2021 r. przedsiębiorcy prowadzący JDG po spełnieniu pewnych warunków zyskali ochronę przewidzianą dla konsumenta. Oznacza to, że są przedsiębiorcami na prawach konsumenta i pod pewnymi warunkami będą mogli skorzystać z ochrony prawnej przysługującej właśnie konsumentom.

Zatem jeśli jesteś zdecydowany nie boisz się ryzykować zrobiłeś research i wiesz, że będzie pobyt na Twoje usługi lub produkty to możesz śmiało rejestrować swoją firmę.

Spółki

Oczywiście możesz również prowadzić sklep Internetowy w formie spółki handlowej. Podstawowym obowiązkiem przy wyborze tego typu formy prowadzenia działalności jest jej rejestracja w KRS (Krajowym Rejestrze Sądowym) w przypadku spółek handlowych oraz wybór formy opodatkowania. Temat spółek i e-commerce jest tak szeroki, że pozwolę sobie omówić szczegóły w kolejnych artykułach.

Dlaczego warto zadbać o prawną stronę sprzedaży w Internecie?

 Prawne aspekty e-commerce są ważne nawet wtedy, gdy nie planujesz sprzedawać produktów fizycznych. Motywację do tego, by zatroszczyć się przynajmniej o prawidłowo przygotowany i dopasowany do rodzaju prowadzonego biznesu regulamin sklepu online oraz o zgodną z przepisami politykę prywatności, może stanowić kilka kwestii.

Po pierwsze – spokój. Dobrze skonstruowane dokumenty powiązane ze sklepem internetowym oznaczają zabezpieczenie pewnej, stabilnej sytuacji. Jeżeli masz je poprawnie przygotowane i znasz zapisy, które zawierają, możesz spać spokojnie – nie powinny Cię zaskoczyć problemy, z którymi muszą sobie radzić przedsiębiorcy, którzy nie mają takiego zabezpieczenia. Regulamin i polityka prywatności są tarczą Twojego sklepu, więc nie możesz pozwolić na to, żeby były dziurawe.

Na braku tej tarczy Twój sklep może ucierpieć z dwóch stron – technicznej i wizerunkowej. Serwisy oferujące pośrednictwo w płatnościach najprawdopodobniej wyszukują słowa-klucze, na przykład dotyczące prawa do odstąpienia od umowy – jeśli w dokumencie brakuje odpowiednich zapisów, możesz mieć problemy z podpięciem różnych form płatności. 

Klienci również są coraz bardziej świadomi swoich praw i tego, co powinno znaleźć się w regulaminie sklepu – co prawda czytają go przede wszystkim w razie pojawienia się problemów, ale ich negatywne doświadczenia z procedurami obsługi klienta (czyli również z niejasnościami czy brakami w regulaminie) mogą odbić się na ogólnej opinii o sklepie

Jak zatem sprzedawać w Internecie legalnie?

Do legalnej sprzedaży w sieci potrzebujesz się przygotować. Swoim klientom, którym często udzielam konsultacji, radzę zawsze przygotowanie mapy sprzedaży. To dokument – na przykład w formie mapy myśli – który pozwala dokładnie określić sprzedawany produkt, formy sprzedaży, płatności, planowane promocje czy uprawnienia klienta w sklepie. Sporządzić możesz go tylko Ty – bo najlepiej wiesz, jak wygląda Twój plan na działanie sklepu, a przyda się na przykład prawnikowi, który będzie opracowywał dla Ciebie regulamin czy politykę prywatności. Mapa sprzedaży będzie zbierała niezbędne dane i stanowiła check-listę w czasie tworzenia dokumentów.

Przejdźmy do konkretów!

 Polityka Prywatności

 To absolutnie najważniejszy dokumenty na stronie internetowej administratora strony www. Jest to tak naprawdę spełnienie obowiązku informacyjnego względem osób, które odwiedzają stronę internetową oraz dokonują zakupu naszych produktów czy usług. Polityka Prywatności powinna być napisana w sposób przejrzysty, transparentny bez cytowania skomplikowanych zapisów RODO.  Warto poświęcić więcej czasu na te dokument, bo właśnie do tej treści przedsiębiorcy często odsyłają użytkowników swojej strony.

Regulamin sklepu online

Kolejnym istotnym dokumentem jest regulamin sklepu online. Między innymi musi się w nim znaleźć informacja o polityce zwrotów, reklamacjach, dostawach czy formach i metodach płatności. Kształt regulaminu w dużym stopniu jest uwarunkowany produktem czy usługą, którą sprzedajesz online. Przy sprzedaży e-książek zbędne będą w regulaminie zapisy dotyczące dostawy, ale kluczowe będzie określenie zasad licencji.

W przypadku zgodnej z prawem sprzedaży online Polityka Prywatności oraz regulamin to zaledwie przedsionek całej przygody z eCommerce. Niezwykle istotna jest także budowa całego procesu sprzedażowego, formularze dostępne podczas zakupu, wygląd strony internetowej sklepu,  treści wiadomości email i wiele innych kwestii, które z ogromną przyjemnością poruszę w kolejnych materiałach.

Najczęściej popełniane błędy w sprzedaży online

Niezależnie od tego, w jakiej branży działasz i co chcesz sprzedawać w swoim sklepie online, jest kilka kardynalnych błędów, które powtarzają się często i których łatwo możesz uniknąć. To między innymi:

  • Brak określenia, kim – pod względem prawnym – jest Twój klient– w świetle prawa można wyróżnić dwa typy klientów, którzy mogą trafić do Twojego sklepu: konsumenci, przedsiębiorcy oraz od stycznia 2021 roku przedsiębiorcy na prawach konsumenta.
  • Kopiowanie regulaminów od innych sprzedających –to bardzo zła praktyka, która prowadzi do tego, że w dokumentach panuje chaos, jest on niedostosowany do potrzeb sprzedawcy i wewnętrznie sprzeczny.
  • Ukrywanie lub złe oznaczanie sprzedającego – regulamin w istocie jest pewnym wzorcem umownym, więc musi być w nim poprawnie określone, kto jest sprzedającym. Nie możesz ukrywać swoich danych.
  • Regulamin swoje, praktyka swoje– regulamin i inne dokumenty powstają między innymi po to, żeby regulować praktykę działań w sklepie. Nie może dochodzić do sytuacji, że zapisy regulaminu i faktyczne działania będą rozbieżne.  Regulamin powinien też określać postępowanie w różnych, często występujących przypadkach – na przykład, jeżeli dopuszczasz rezygnację z udziału w kursie, który sprzedajesz, potrzebujesz określić między innymi: do kiedy można zrezygnować, czy kupujący ponosi wtedy jakąś opłatę, w jaki sposób zostaną zwrócone wpłacone środki, itd.
  • Kreatywne guziki sprzedażowe –kreatywność to oczywiście mile widziana cecha w biznesie, ale nie w każdym przypadku. Tworząc sklep, na przykład w postaci landing page (tzw. strony lądowania), może kusić Cię dodanie przycisku „Chcę spełnić marzenie!” czy „Chcę jeść zdrowo!” – potrzebujesz pamiętać, że taki guzik może pojawić się tylko w ramach pierwszej zachęty do zakupu. Pole kierujące do sprzedaży musi zawierać informację „kupuję i płacę”– tak, żeby klient wiedział, z czym wiąże się jego kliknięcie – z zakupem z obowiązkiem zapłaty.

Przedstawiłam tylko podstawowe zagadnienia dotyczące sprzedaży online. Jeżeli masz do mnie jakieś pytania, skontaktuj się ze mną: katarzyna.krzywicka@interms.pl!

 

Masz pytanie, pomysł
lub chcesz współpracować?